Spring til indhold

Flere virksomheder end nogensinde søger eksportinspiration til Dansk Eksportdag

03.10.2017  07:01
Digitalisering, automatisering og industri 4.0 - det er ikke blot fagre nye verden. Det er områder, som er afgørende for danske virksomheder i de kommende år.

Derfor er et rekordhøjt antal forretningsfolk og virksomhedsledere i dag samlet til Dansk Eksportdag for at høre fra nogle af Danmarks førende eksperter på området og få et kig ind i den digitale krystalkugle.

Udenrigsminister Anders Samuelsen siger:
”Danske virksomheder er rigtig gode til at udnytte de mange muligheder teknologien byder på. Og der er potentiale for endnu mere. Danmark skal være helt i front i den teknologiske udvikling.”
 
Eksportdagen er samtidig et mekka for eksportrådgivning, som de 350 deltagende forretningsfolk kvit og frit kan benytte sig af. Ikke færre end 30 af Udenrigsministeriets eksportrådgivere fra hele verden står parat med eksportrådgivning, fra Iran og Indien til Canada og Columbia.
 
”Fremtidens vækst vil fortsat være forankret i eksport. Danske virksomheder er kendt i hele verden for at levere innovative løsninger af høj kvalitet. Og den velstand, som danske virksomheder skaber, kommer hele Danmark til gode”, fortsætter udenrigsminister Anders Samuelsen forud for Eksportdagen.
 
Scanlux Packaging og Decona vinder fornemme Vitus-priser

Til Dansk Eksportdag overrækkes Vitus-prisen og eVitus-prisen 2017 til de virksomheder, der har gjort et målrettet og succesfuldt indtog på et eksportmarked gennem Eksportrådets Vitus-forløb.

I år er vinderen af eVitus-prisen Scanlux Packaging fra Fredensborg, der sælger totale emballageløsninger til detailsektoren. Gennem e-Vitus-programmet, der har særligt fokus på online salg, har Scanlux Packaging arbejdet målrettet med at komme ind på det norske e-handelsmarked. Det har resulteret i en kontrakt med seks nye store detailkæder, der tilsammen har mere end 570 butikker, samt oprettelsen af et datterselskab i Norge.

”Det er et boost uden lige, som der aldrig før er set i Scanlux historie – og så bare på ét år. Gennem eVitus-programmet har vi kortlagt det relevante kundegrundlag, og vi har arbejdet med målrettet markedsføring via de digitale kanaler til netop et norske marked,” siger Jesper Andersen. 
 
Den sjællandske virksomhed i Vallensbæk, Decona, vinder dette års Vitus-pris. Det er lykkes Decona at komme ind på det amerikanske marked for byinventar med en solid go-to-market strategi, der er udviklet under Vitus-forløbet. Decona har studeret menneskelig adfærd omkring byrummet. Produkternes synlighed og tilgængelighed spiller en vigtig rolle i de 100 år gamle byrum i New York.
 
”Vitus har betydet, at vi er slået igennem på det amerikanske marked med raketfart. Vi har fået udviklet en skabelon for markedsføring og en målrettet strategi for det amerikanske marked,” siger Michael Malberg, der er direktør i Decona.
 
Avisstandene er nu rullet ud i metrosystemet i New York, og virksomheden er allerede i gang med næste udrulning i Boston Massachussets.
 
Baggrund

Eksportdagen er en årligt tilbagevendende begivenhed for små og mellemstore virksomheder, der ønsker mere vækst gennem eksport. I år der er særligt fokus på digitalisering. Dansk Eksportdag arrangeres af Eksportrådet og Væksthus Midtjylland.

Vitus er et program i Eksportrådet, der gennem intensivt rådgivning, solid forberedelse og dedikeret eksekvering af en eksportstrategi hjælper en udvalgt gruppe virksomheder med at kickstarte eksporten til et udvalgt marked indenfor blot 12 måneder. Vitus-programmet blev søsat i 2010. Siden er eVitus-programmet kommet til med et særligt fokus på at starte eller accelerere online salg til et udvalgt eksportmarked.

Tid og sted:
3. oktober kl. 8.00 – 15.10
Herning Messecenter

Kontakt:
Pressemedarbejder Anja Solvang
Tlf. 41865908 E-mail: anjsol@um.dk